بکمنی که هیچ‌وقت ناامیدت نمی‌کنه.

اولین کتابی که از بکمن خوندم رو اینجا ثبت کرده‌ام. کتاب مردی به نام اوه که ناخواسته خریده شد و آخر از همه کتاب‌ها خونده شد، اما از همون موقع نوشته‌های این نویسنده سوئدی رو پیگیری کردم و همه کتابهاش رو خریدم و میتونم بگم بیشترشون رو دوست داشتم. نوشته‌هاش ساده، بی تکلف، خوش خوان، روان و پرمعناست. شخصیت پردازی هاش رو خیلی دوست دارم. آدم‌هایی بدخو و بداخلاق رو انتخاب می‌کنه و کاری می‌کنه که عاشقشون بشیم و دلمون براشون تنگ بشه! از اوه بگیر تا زارای کتاب آخرش. به همین دلیل احساس می‌کنم کتابهاش، برای پیشنهاد دادن مخصوصا به کتاب اولی ها گزینه‌های خوبی باشن.

مردم مشوش چند وقتیه که منتشر شده و من تبلیغش رو توی فیدیبو هم دیدم. اما دلم نیومد نسخه فیزیکی کتابش رو نداشته باشم بنابراین صبر کردم و کتاب رو فیزیکی از سی بوک خریدم و خوشحالم که چنین کاری کردم! 

مردم مشوش داستان یه گروگانگیریه، اما نه به گروگانگیری عادی! هم گروگانگیر، هم گروگان‌ها و هم پلیس همه آدم‌های عجیب و جالبی‌ان و در طول قصه ما با داستان همه‌شون آشنا میشیم و با خیلی‌هاشون همذات‌پنداری خواهیم کرد! این کتاب یه ویژگی خیلی عالی هم داره و اون اینه که ذهن پر از تفکرات تعصبی و پیش‌داور ما رو به بازی می‌گیره و نشونمون میده که همه ما چقدر هنوز این مشکلات و قضاوت‌ها رو داریم حتی اگر ادعای روشنفکری هم داشته باشیم. اوایل ممکنه کمی گیج‌کننده باشه اما هر چی جلوتر می‌ره و با شخصیت‌ها آشنا میشیم و گره‌ها باز میشن، داستان زیبا و زیباتر میشه.

یکی از ویژگی‌های خوب کتاب‌های بکمن اینه که توی همه اون‌ها مسائل روز جهان وجود داره: مهاجرت و مهاجرین (خصوصا مسلمان‌های)، جوون ‌های امروزی، افراد با گرایش‌های جنسی متفاوت و ... که به نظرم میاد بخشیش به خاطر زندگی در کشور مهاجرپذیر سوئد و هم‌چنین ازدواج با یک خانم مهاجر ایرانیه.

بخشی از گزیده‌های من از کتاب مردم مشوش بکمن:

ترسناکترین امر درباره بزرگسال بودن این است که میفهمی احدی به تو اهمیت نمی‌دهد.

عشق آن است که مهر بورزی اما گاه گاه و در آن میان به خودت استراحت بدهی.

دموکراسی محکومه به نابودی، چون آدم‌های احمق که اکثریت جامعه هم هستن، زیر هر پرچمی که قصه خوبی ببافه، جمع میشن.

ما بیشتر با آن‌هایی دعوا می‌کنیم که شبیه‌مان هستند، نه آن‌ها که با ما فرق دارند.

آدمیزاد گاهی به چرندیات هم نیاز دارد!

سال نو از راه می‌رسد و آن‌قدرها فرقی با سال پیش برایت ندارد، مگر اینکه فروشنده تقویم باشی!

امروز یک درخت سیب بکاربم، حتی اگر مطمئنیم فردا آخرین روز دنیا خواهد بود

‌‌‌

مردم مشوش، فردریک بکمن، ترجمه الهام رعایی، نشر نون، چاپ چهارم، ۵۸۰۰۰ تومان. فیدیبو ۱۸۰۰۰

+خیلی وقت بود که از کتاب‌هایی که خوندم ننوشته بودم.

++ نمایشگاه کتاب تهران به‌ صورت مجازی داره برگزار میشه. 

+++ الان که چک می‌کنم، از ۷ نوشته با موضوع کتاب، سه تاش مربوط به بکمنه! حس می‌کنم نوشته‌هاش جوری به دلم می‌شینه، که باید خودمم راجع بهشون به چیزی بنویسم! یه جورایی الهام‌بخشه!