ذهن زیبای من

چیزهایی که فکرم را مشغول می کند...

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

حافظ ناشنیده پند

حافظ ناشنیده پند

دوست دارید که حافظ رو در قالبی کاملا متفاوت با اون چه که تا به امروز می شناختید، ببینید؟ اگر بله، این کتاب کاملا مناسب شماست! وگرنه ممکنه با خوندنش یه طوری بشین و کلا همون اول بذارینش کنار!

همه ی ما احتمالا تصویر مشترکی از حافظ در ذهن خودمون داریم:

یک شیخ سپید موی، شاعری شیرین لهجه، گیر دهنده به زاهد و محتسب و صوفی، اهل عشق و حال(!) و غیره!اما حافظ به تصویر کشیده شده ی این کتاب کمی با تصور ما فرق داره.

جوانی خوش خنده، دوستدار گربه(!)، مطرب(ساز بربط)، نظر باز ، اهل شوخی کردن و مخصوصا دست انداختن دگران و به طور کلی ممکنه که این حافظ در نگاه اول خیلی عجیب به نظر بیاد (گرچه که همه ی صفات داده شده هم غلط نیستند و بسیاری از اونها کاملا درست هستند. اما انصافا گربه؟؟!!) اما به نظرم تجربه ی خوبیه که کمی از اون تصور ذهنی خودمون خارج بشیم و با نویسنده همراه! با وجود اینکه به زعم بعضی حتی جاهایی توهین شده به حافظ! اما ما که نبودیم اون موقع! شایدم واقعا حافظ گربه دوست می داشته!!

کتاب از زبان محمد گلندام (به روایتی از شاگردان حافظ و جمع کننده ی دیوانش. البته در این مورد شک بسیار هست!) روایت میشه. در دوره ای از زندگی حافظ  که به شدت اوضاع فارس تیره هست و جان خود شاعر هم در خطر. در واقع کتاب به طور کلی در همین مورد به خطر افتادن جان حافظ است، تا رهایی نصفه و نیمه از اون. با خوندن کتاب با این وضع بسیار بد فارس و شیراز در اون مقطع تاریخی، کشت و کشتار ها و بی شعوری(!) حاکمان وقت خیلی خوب آشنا خواهید شد! اما از طرفی در این کتاب با عبید و جهان ملک خاتون(که گفته میشه ممکنه همون شاخه نبات باشه.) و شعر های سعدی (که خیلی زیاد از اونها استفاده شده.) هم سر و کار داریم که خیلی جالبه!

بعضی ها این کتاب رو طنز عنوان کردند و بعضی ها نه. طنز کتاب بیشتر از حکایت های طنز عبید زاکانی وام گرفته. البته جاهایی هم طبعا از قلم خود نویسنده است. 

 

منتخبی از کتاب:

 

 آن روز، زیر درخت نارنج، کنار باغچه خانه مشغول کار بودیم که به دنبال حرکت پر در دست شمس الدین، سوسن روی آن پرید و مشغول بازی شد. شمس الدین به او تشر عاشقانه ای زد: نازنین سوسن! با این کار شکنی های تو در کار حکیم سنائی، گمان نکنم رساله تا روز جمعه تمام بشود.

سوسن همون گربهه هست که ذکر خیرش پیشتر بود! نازنین سوسن آخه؟!

  

این از عادت های همیشگی اوست، که از آن زمان که به مکتب خانه می رفتیم تا امروز، هر وقت می خواهد مطلبی را نو کند یا دلیل تازه ای بر گفته اش بیاورد، کلامش را با "د گوش نکردی" یا "د نگفتی" یا "د نفهمیدی" و یا به اختصار "د نه کاکو" شروع می کند. 

 کاکو؟؟ تصور کاکو گفتن حافظ خیلی برام سخته!!! تا توی بحث هستیم کاکُ تلفظ میشه نه کاکوو!! (برای غیر شیرازی های شیراز دوست!)

 

توضیحی برای این قسمت : عبیدی که توی کتاب توصیف شده، مجلس بی ساز و آواز رو نمیپسندیده. و در دوره ی امیر مبارز، هر نوع ساز و آواز و شاهد و شراب و اینها منع میشه.

- عبید ابرو بالا برد و پرسید: پس این مجلس ترحیم را برای کی ترتیب داده اید؟ البته جلیل مرثیه خوان را در مجلس نمیبینم.

- مجلس ترحیم؟ منظور حضرت مولانا را...؟

- بله، مجلس بی ساز و مطرب را چه اسم می گذارید؟

صدای قهقهه شمس الدین زیر طاق طنین انداخت.

کلا تو کتاب همش صدای قهقهه حافظ طنین اندازه!

 

همانطور که حالا چند سال است بین منتصریه و خانقاه شیخ حسن راجع به آن عبارت روزبهان دعوا و ستیزه و بگو مگوست، اگر اتفاقا شعر من، مثل شعر شیخ اجل سعدی ماندگار شد، صد سال، دویست سال، سیصد سال بعد، بین ادبای اهل تحقیق اختلاف نظر پیدا می شود. یکی می گوید "بحر عشق"درست است و "راه عشق" غلط و آن یکی می گوید راه عشق درست است و بحر عشق غلط. و بر سر بحر و راه به جان هم می افتند. جوان های آن موقع به زد و خوردشان می خندند و روح من از خنده شان شاد می شود.

خیلی اهل دل هست حافظ تو این کتاب! همش بقیه رو اذیت می کنه!

 

کتاب حافظ ناشنیده پند، اثر ایرج پزشکزاد، طنز پرداز معروف و نویسنده ی "دایی جان ناپلئون" هست. به قیمت 15000 تومان، 280 صفحه ، چاپ سیزدهم از نشر قطره.

۱۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۲
yalda shirazi

یه کار خوب

یک کار خوبی که همیشه می خواستم معرفیش کنم اما فرصت مناسب پیش نمیومد؛ کار گروهی ختم قرآن توی وبلاگ دکتر سین بود که چند وقتی هست که شروع شده. اما با پیشنهاد دوستان یک ختم جداگانه قرآن برای ماه رمضان در نظر گرفته اند که روزی یک جز رو قراره با کمک هم ختم کنیم. 

تعداد آیات زیاد نیست و حدودا دو تا سه صفحه هست. (یعنی دیگه لازم نیست روزی یک جز رو به سختی خودتون تنها بخونید!) تازه هر چی تعداد شرکت کننده ها بیشتر بشه که تعداد آیات کمتری رو میخونیم!!!

جز اول تمام شده اما میتونید برای شرکت در خوندن بقیه جز ها در وبلاگ دکتر سین اعلام آمادگی کنید.

  

  

+خوندن قرآن توی این ماه مبارک اون هم با همکاری بچه های بیان حس خوبی داره!

++من تصمیم گرفتم که قرآن رو همراه با قرائت عبدالباسط بخونم. توی این سایت یه قرآن آماده با متن و ترجمه و قرائت قاری های مختلف وجود داره که خیلی خوبه. فقط از آیه 88 تا 96 سوره بقره رو خیلی آروم خوند اما آیه 97 رو یهو سریع خوند و رفت! فک کنم حوصله خود عبدالباسط هم سر رفته بود! بنده خدا!!! 

+++زان می عشق کز او پخته شود هر خامی       گرچه ماه رمضان است بیاور جامی!

یا

روزه هر چند که مهمان عزیزست ای دل      صحبتش موهبتی دان و شدن انعامی!

 

تازه حافظ هم دل خوشی نداره از روزه! چه برسه به من!!!

 

++++رمضان مبارک! حدیثی دیدم از پیامبر(ص) بدین مضمون که: "شعبان ماه من و رمضان ماه خداست. " راستش رو بخواید من با ماه پیامبر پیشتر حال میکنم!!! (خدا خودش راه راست رو به سمتم کج کنه!)

۷ نظر موافقین ۴ مخالفین ۲
yalda shirazi