این پست کاملا با پستای قبلم متفاوته. اما چند تا دلیل دارم واسه نوشتنش:

  • اول به این کار امید نداشتم خیلی. چون نقاشیم خوب نیست. اما بعد دیدم بد نشده. البته تقصیر خونواده اس که هی گفتن خوب شده! 
  • دوم اینکه تصمیم دارم اگر چیزی رو یاد میگیرم یا تجربه میکنم با شما ها هم به اشتراک بذارم. تا شاید هم شما این چیز ها رو تجربه کنید و هم نکته هاش رو به منم یاد بدید!
  • سوم اینکه دیدم یک آشنا هی عکس از تابلوهاش میذاره! منم گفتم بذار هنرم رو ببینه این یک آشنای دانشمند و هنرمند!
  • چهارم میشه از طریق خیلی از کارها، مثلا همین نقاشی رو سفال، کسب درآمد کرد. پس چرا که نه! 

وبلاگ های خارجی خیلی از این کارها می کنن. علم و دانش و هنر و توانایی هاشون رو با بقیه دنیا به اشتراک میذارن. اما ایرانی ها خیلی خیلی کم همچین کاری میکنن. با وجودی که معتقدن که زکات علم نشر آن است اما معمولا عمل نمیکنن! همین جا از همتون میخوام که هنرتون یا علمتون یا هر چیزی که دارید رو به ما هم یاد بدید! 

خب بریم سر اصل مطلب! 

مواد لازم برای نقاشی رو سفال و کوزه و اینها:

  1. رنگ . هم آکلریک میشه استفاده کرد هم گواش. پیشنهاد خود من با توجه به تجربه ام در رنگ کردن دو کوزه (!!!) گواشه. چون هم بسیار مقرون به صرفه تر از آکلریکه و هم اینکه آکلریک خیلی زود خشک میشه و به شما اصلا مهلت فکر و طراحی نمیده! البته باید احتمالا برای رفع این مشکل راهی باشه اما من نمیدونم!
  2. قلم مو. من برای این دو تا کوزه از قلم مو 0.5 و 3 استفاده کردم. یه جاهایی هم از روان نویس و ماژیک سی دی! ماژیک سی دی عالی بود واقعا! هم کنترل بیشتری روش داشتم هم رنگ فوری خشک میشد و بعد پخش نمیشد. برای طراحی های ظریف عالی بود! البته ماژیک سی دی من دو سر داره که یکیش باریک و اون یکی پهنه. من با باریک طراحی های روی سفال کوچک تر رو انجام دادم. راستش من نمیدونم برای کشیدن این خط های ظریف یا نوشتن متن و غیره از چه قلم مویی استفاده میشه. از یه جایی پرسیدم گفت از روان نویس استفاده میکنه. روان نویس خیلی برای سفال خوب نبود. همون ماژیک سی دی فقط! 
  3. قطعا سفال!!! 
  4. مداد. برای اینکه قبل از کار طرحتون رو روی سفال بکشید. حتما این کار رو بکنید و مثل من یهو نرید سراغ رنگ. اینطوری کارتون خیلی تمیز تر در میاد. و اینکه برای تمیزی بیشتر مواظب رنگ ها باشید. اگر با گواش کار میکنید، دیر خشک میشه. ممکنه دستتون بهش بخوره و پخش شه و کار رو خراب کنه! اما آکلریک همون طور که گفتم زود خشک میشه.
  5. اسپری براق کننده. میگن مارک کلیر خیلی خوبه. من مارک رنگ سازان دارم.بد نیست. البته این مورد ضروری نیست. فقط برای برق زدن و زیبایی بیشتر ازش استفاده میکنیم. و هم چنین میگن بعد از زدن براق کننده میشه کار رو شست بدون اینکه رنگ از بین بره. از مورد آخری اطلاع ندارم. من اسپری رو حدودا سه تومن گرفتم. گرون نیست. خوبه!

تقریبا روش کار رو موقع معرفی مواد لازم توضیح دادم. اول سفال تون رو با دستمال کمی مرطوب پاک کنید که گل و خاکش گرفته بشه. (اختیاری: میتونید با استفاده از سمباده اول سطح کوزه رو صاف کنید و میتونید یک دور روی کوزه رو چسب چوب بزنید. البته من هیچ کدوم از اینکارا رو انجام ندادم و نتیجه رو هم که خودتون میبینید!) بعد با مداد طرحتون رو بکشید. و بعد با قلم مو و رنگهای مناسب رنگش کنید. و بعد از خشک شدن رنگ، اسپری براق کننده بزنید. و تمام! 

عکس قبل و بعد رو ببینید! البته من از قبل کوزه هام عکس نگرفتم. و این یکی سمت چپی هم که میبینید خود کوزه نیست، مشابه اونهاست. باید بگم این کوزه ای که کاملا با مشکی طرح زده شده و رنگ شده هم جنس گلش بد بود و نخراشیده بود و در کل اصلا خوب نبود. اما الان خیلی بهتر شده.

ببینید چقد بورینگ بودن اولشون اما الان چه بهتر شدن! البته من مطمئنم کار شما خیلی خیلی از کار من خوشگل تر میشه. حتما اگر انجام دادید عکسش رو برای منم بفرستید! منتظر هنرهاتون میمونم!

*طرحایی رو که میبینید از اکانت اینستاگرام shaparak.art  ایده گرفتم. کاراشون خیلی خوشگله! و میفروشن هم. حتما چک کنید اکانتشون رو. شما هم میتونید برای استفاده شخصی از طرح های مختلف توی اینترنت استفاده کنید اما اگر قصد فروش دارید لطفا این طرح ها رو کپی نکنید و از خودتون خلاقیت نشون بدید!

++سعی میکنم دفعه بعد حتما از مراحل انجام دادن کارها و قبل و بعد عکس بگیرم. فعلا همین عکس ساده رو قبول کنید!