خب بعد از حدود دو هفته، من بالاخره تب سایت book.ir رو بستم!

بالاخره بعد از سالها، قسمت منم شد که از نمایشگاه تهران بازدید و خرید کنم! اما چه بازدیدی و چه خریدی! 

من خیلی ساله از نمایشگاه کتاب شیراز خرید می‌کردم. از روزی که بهم گفتن نمایشگاه کتابی وجود داره، من هر سال پاییز خانواده رو مجبور می‌کردم که گلستان بریم و تو نمایشگاه شرکت کنیم. آبان و آذر هر سال برای من، بوی کتاب میداد. 

تا اینکه پارسال، چنان که افتد و دانی، نمایشگاه کتاب شیراز برگزار نشد. با وجودی که فکر میکنم میشد برگزارش کرد. خلاصه نتونستم برم تو سالن‌های نمایشگاه، غرفه‌ ها رو ببینم، با مسئولاش صحبت کنم، ورق بزنم و خلاصه خرید کنم. 

چند سال قبل که دخترعمه تهران بود، از عظمت و شکوه نمایشگاه تهران برام گفت. و بعدا هم که از طریق رسانه‌ها، خودم این عظمت رو حس کردم. چه کتاب‌هایی که نمیشد خرید! هر سال می‌گفتم میرم تهران و اردیبهشتم رو کتابی می‌کنم و هر سال نمیشد. تا اینکه امسال، به یمن (!) وجود کرونا، اعلام شد که نمایشگاه رو مجازی می‌کنیم و من بالاخره تونستم، هر چند مجازی، شرکت کنم! ده دقیقه مونده به به ساعت دوازده روز آخر نمایشگاه! دقیقه نود!

سایت بسیار بسیار بد بود، از این بابت که صرفا یه موتور جستجو بود، موتور جستجوی خوبی البته، اما اصلا چیزی که شما از سایت فروش کتاب، نه حتی نمایشگاه، هم توقع داشتید نبود. لااقل عناوین محبوب و ... باید اعلام میشد. اصلا محتوایی در سایت نبود و صرفا قابلیت جستجو کتاب و نویسنده و غیره بود. قطعا این کار راه انداز بود اما یه ویژگی خوب نمایشگاه، سر زدن و کشف کتاب بود که اینجا امکان کشف خیلی وجود نداشت. فکر می‌کنم تنها کشفی که میشد انجام داد، جستجو موضوعی و همچنین لیست کتاب‌های مشابهی بود که انتهای هر کتاب دیده میشد.

و یک ویژگی عجیب دیگه، کتاب‌های نمایشگاه همه چاپ ۹۲ به بعد بودند (طبق گفته مسئولین). یکی از خوبی‌های نمایشگاه حضوری، وجود کتاب‌های چاپ دهه هشتاد و حتی قبل بود که باعث شد من دو سه سال قبل، کتابهای قطوری با قیمت زیر ده هزار تومان بخرم! 

قیمت کتاب‌های خارجی هم فراتر از حد تصور و حتی تعقل (!) بود. کتاب‌هایی که من چک کردم (عکاسی و ...) همه یک میلیون و پانصد و همین حدود بودند. یعنی کتاب میلیونی! باورتون میشه؟ کتاب خیلی خیلی خوبه اما این قیمت اصلا عقلانی نیست. درسته اینها کتابهای گرونی هستن (به همون قیمت ارز) اما حتی با وجود تخفیف ۵۰ درصدی، این کتابها کاملا غیرقابل خرید بودن.

پروسه ثبت نام سایت و خرید هم طولانی بود مخصوصا با وجود کندی سایت. روزهای اول که سایت قطع شده بود و دقایق آخر روز آخر که من خرید کردم هم سایت کند بود.

اما بعد از اون، تقریبا خوب بود. درسته که سرعت ارسال دست نشرها بود، اما پیگیری کار ارسال، بسیار خوب به آگاهی خریدار می‌رسید. با پیامک و سایت. اما یه مشکل، مشکل ارسال توسط ناشر بود که باعث میشد چندین بار پست مجبور به مراجعه بشه! البته این روش بهترین روش با توجه به شرایط موجود بود و درکشون می‌کنم.

من از چهار نشر خرید کردم و شش کتاب. (اگر کمتر از یک ماه قبل اعلام میکردن نمایشگاه داریم، اونقدر حضوری و مجازی کتاب نمی‌خریدم!) . دو نشر غیر معروف (لااقل من آشنا نبودم) نظام‌الملک و سپهر دانش و دو نشر معروف‌تر ساقی و آبان‌. نگران بودم که اون دو نشر غیر معروف برام ارسال نمیکنن و اصلا خدا می‌دونه هستن نیستن! که به طرز عجیب و جالبی، اول نظام‌الملک و بعد هم سپهر دانش، خیلی سریع ارسال کردن. یعنی بلافاصله بعد از ثبت خرید، پروسه پردازش سفارش و بسته‌بندی و ارسال رو انجام دادن و تو همون هفته اول به دستم رسید. نشر آبان کمی دیر اما به هر حال شروع به پردازش کرد و نشر ساقی، دقیقا یک هفته بعد تازه سفارش رو نگاه انداخت! و توی اواخر هفته دوم به دستم رسوند. این نشون میداد که نشرها آماده نبودند و در واقع نشرهای غیرمعروف، گزینه‌ی بهتری برای خرید بودن!

در مورد تخفیف هم کتاب‌های داخلی ۲۰ و خارجی ۵۰ درصد تخفیف داشتن. بن هم ۲۰ درصد تخفیف داشت. اما طبق این قیمت‌هایی که گفتم، بن برای کتاب خون ها، بیشتر شبیه شوخی بود! سالهاست بن همین حدود قیمته و قیمت کتاب‌ها سر به فلک کشیده (چی قیمتش سر به فلک نکشیده!). اما با توجه به اینکه هزینه ارسال رایگان بود، خرید کتاب از نمایشگاه، کمی توجیه داشت!

خلاصه طی دو هفته چهار بار پستچی به خونه ما اومد، دو بار هم خونه همسایه روبه‌رویی! و روز آخر به قول مامانم که رفته بود بسته رو بگیره، پستچی خیلی حرف‌های خوب زده بود و با گفتن موفق باشید آخرین بسته رو رسونده! من کمی ناراحت و خجالت‌زده بودم که چهار بار بنده خدا رو مجبور کردم که بیاد اما این جمله و حرف‌ها خیلی خوشحالم کرد. روی بسته کتاب‌ها، هر کدوم نوشته شده نمایشگاه کتاب‌ و علت این حرفهای خوب هم فکر میکنم همین بود که دیده بود ما فرهیخته‌ایم😅

پس به طور خلاصه تجربه خریدم از نمایشگاه مجازی تهران رو از ۵ امتیاز‌دهی می‌کنم:

سایت: بخش جستجو ۴، محتوا ۱، ثبت‌نام ۲.۵، خرید ۵، اطلاع‌دهی روند سفارش ۵

پردازش ارسال (کاملا بستگی به نشر داره): طبق تجربه من نشرهای غیرمعروف ۵، نشرهای معروف ۳

پست: ۴ (به طرز خوبی بسته‌ها رو سریع می‌رسوندن. سریعتر از بسته‌های سفارشی عادی!)

قیمت: ۳.۵ (باز هم بستگی به کتاب داره)